Üzembentartói jog
A forgalmi engedélyben üzemben tartóként azt a magánszemélyt, jogi személyt, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetet lehet feltüntetni, aki a jármű jogszerű üzemeltetésére szerződés vagy más hitelt érdemlően igazolt jogcím alapján jogosult.
Gépjármű üzembentartójának személyében bekövetkezett változást, a változástól számított 15 napon belül a jármű tulajdonosának kell bejelentenie bármely okmányirodában.
Az okmányiroda a teljes bizonyító erejű magánokirat alapján (a hatályos változata a "Letölthető dokumentumok" menüpontban érhető el) az új üzembentartó adatait a nyilvántartásban rögzíti, és kiadja az új üzembentartó adatait tartalmazó forgalmi engedélyt.
Ha az üzembentartói jog változásáról szóló okirat a kötelező tartalmi elemek valamelyikét nem tartalmazza (elegendő egyetlen elem is!), akkor az joghatás kiváltására alkalmatlan, az okmányirodai ügyintézés során nem használható fel és a változás ténye ez alapján a nyilvántartásban nem kerül bejegyzésre.
Az üzembentartónak vannak jogai és kötelezettségei.
Üzembentartói jogok:
- a jármű időszakos műszaki vizsgáztatása,
- a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonása,
- ismételt forgalomba helyezése,
- forgalmi engedély, címke, rendszámtábla és regisztrációs matrica pótlása.
Üzembentartói kötelezettségek:
- kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási jogviszony fenntartása,
- gépjárműadó fizetése,
- az üzembentartó adatai változásának bejelentése.
Az üzembentartó személynek nyilvántartásba vétele az okmányirodai ügyintézés során hiánytalanul benyújtott kérelem esetében azonnal megtörténik.
FONTOS tudni, hogy a jármű üzembentartója nem kezdeményezheti önállóan jogviszonyának megszüntetését. Az üzembentartói jogviszony CSAK a tulajdonos egyoldalú nyilatkozatával vonható vissza.
Az üzembentartó bejegyzésével kapcsolatos kérelemhez csatolni kell:
- az üzembentartói jog bejegyzését megalapozó magánokirat eredeti példányát,
- az előző forgalmi engedélyt,
- a forgalmi engedély illetékének megfizetését tanúsító igazolást,
- műszaki adatlapot, ha a műszaki érvényességi idő lejárt.
A kérelmhez be kell mutatni:
- magánszemély esetén:
- személyazonosításra alkalmas okmány (érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél, vagy kártyaformátumú vezetői engedély),
- képviseleti eljárás esetén meghatalmazás.
- jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén:
- 3 hónapnál nem régebbi cégbírósági bejegyzés, vagy a Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat által közokirat vagy elektronikus közokirat formájában kiadott cégkivonat, vagy ezek közjegyző vagy ügyvéd által hitelesített másolata,
- közjegyzői aláírás-hitelesítéssel ellátott címpéldány vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírás minta, avagy ezek közjegyző által hitelesített másolata,
- a cég ügyintézőjének eljárási jogosultságát igazoló megbízása,
- személyazonosításra alkalmas okmány (érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél, vagy kártyaformátumú vezetői engedély),
- képviseleti eljárás esetén meghatalmazás.
Kiskorú járműtulajdonos esetén a törvényes képviselő vagy a törvényes képviselő által meghatalmazott személy járhat el.